Zakelijk-artistiek directeur academie beeldende kunsten te Mol [Belgium]


 

Gezocht:
Zakelijk/Artistiek directeur voor Academie Beeldende Kunsten Mol


$ads={1}

Het gemeentebestuur zoekt een zakelijk/artistiek directeur voor de
academie voor beeldende kunsten. Als directeur ben je in
samenspraak met het schoolbestuur verantwoordelijk voor de
organisatie van kwaliteitsvol onderwijs en zorg je voor de continuïteit
en positieve evolutie van de academie. Naast de dagelijkse leiding
vormt het uitbouwen van één grote kunstencampus site De Zwaan, in
samenwerking met de academie voor muziek en woord, een grote
uitdaging. Interesse? Bezorg uiterlijk op 16 augustus je
motivatiebrief en cv via onderwijs@gemeentemol.be.


De gemeentelijke academie voor beeldende kunsten verwelkomt elk schooljaar zo’n 850 leerlingen en
telt ongeveer 35 personeelsleden.

Je geeft als directeur leiding en begeleidt het team van onderwijzend, beleidsondersteunend en
administratief personeel. 

Je geeft samen met het team vorm aan het strategisch, pedagogisch en onderwijskundig beleid
van de school. 

Je staat in nauw contact met de leerlingen en de ouders.

In functie van de toekomstige kunstencampus op site De Zwaan: 

Profileer je je binnen het toekomstige directieteam als zakelijk directeur met oog voor financieel
en administratief beleid binnen de academie en de ruimere context. 

heb je een actieve inbreng in dit project en geef je het de komende jaren verder vorm in
samenwerking met het bestuur en de academie muziek en woord.


Bekijk de volledige functieomschrijving op www.gemeentemol.be/vacatures.

Ons aanbod? 

Een uitdagende betrekking met kans tot een groot engagement. 
Een aantrekkelijk salaris volgens de wettelijke barema’s. 
Tussenkomst voor woon-werkverkeer met het openbaar vervoer of fietsvergoeding.


Voorwaarden? 

Je bent houder van het vereist bekwaamheidsattest voor het ambt van directeur Deeltijds
KunstOnderwijs (DKO) – instellingen met een 4e graad 

Ervaring met zakelijk management (financieel, administratief en personeelsbeheer) is een sterk
pluspunt. 

Je hebt ervaring in de kunstensector. 
Je hebt sterke leidinggevende competenties. 
Je slaagt voor een niet-vergelijkende selectieproef, die bestaat uit een schriftelijk en een

mondeling onderdeel. 
Je bekomt een gunstige beoordeling na een psychotechnische proef.

Interesse?
Bezorg ons ten laatste op 16 augustus 2023 je kandidatuur: 

via mail aan onderwijs@gemeentemol.be 
per post (poststempel geldt als bewijs) aan het college van

burgemeester en schepenen, t.a.v. dienst onderwijs,
Molenhoekstraat 2, 2400 Mol.

We aanvaarden enkel volledige kandidaturen.

Je kandidatuur bevat: 

Motivatiebrief met curriculum vitae 
Uittreksel uit de geboorteakte 
Diploma(‘s) en/of getuigschriften die het bekwaamheidsattest

vormen 
Een uittreksel uit het strafregister model 596.2 SV (niet ouder dan 6

maanden) 
Een nationaliteitsbewijs (Belg of onderdaan van een lidstaat van de Europese Unie of van de

Europese Vrijhandelsassociatie of een vrijstelling hebben verkregen)

Dien je kandidatuur uiterlijk 16 augustus 2023 in, ontbrekende documenten kunnen bezorgd worden
tot en met 19 augustus 2023. Onvolledige kandidaturen na deze datum kunnen niet meer worden
aanvaard.

De schriftelijke en mondelinge selectieproeven vinden respectievelijk plaats van 8 tot 10 september
2023 (thuisopdracht) en op 20 september 2023. Er wordt een wervingsreserve aangelegd.

Volledige functiebeschrijving?
Op www.gemeentemol.be/vacatures vind je de volledige functiebeschrijving en het profiel van de
directeur.

Meer info: dienst onderwijs, 0474 94 68 64, onderwijs@gemeentemol.be.

Gemeentelijk onderwijs Mol
Competentieprofiel

Directeur DKO



Competentiedomeinen


Competentiedomein 1 Leidinggeven aan het onderwijsproces

Competentie 1.1 Visieontwikkeling op onderwijs, personeel en organisatie
De directeur formuleert een samenhangende visie op onderwijs, organisatie en personeel om duidelijk
te maken waar men met de school naar toe wil.

Focusvelden:
1. Visie formuleren 

De directeur ontwerpt en formuleert een visie in overleg met de teamleden en het
schoolbestuur.

2. Visie relateren aan artistiek pedagogisch project en strategie 
De directeur draagt er zorg voor dat de strategie en de visie in overeenstemming zijn met het

artistiek pedagogisch project.
3. Visie uitdragen 

De directeur draagt de visie uit in woorden en daden, op een wijze die de teamleden inspireert
en bindt.

4. Visie actualiseren 
De directeur actualiseert en herformuleert in samenspraak met het team en in overleg met het

schoolbestuur de visie op basis van nieuwe inzichten en/of maatschappelijke ontwikkelingen.
Dit kan leiden tot wijzigingen aan het artistiek pedagogisch project.


Competentie 1.2 Leidinggeven aan veranderingsprocessen
De directeur initieert, ondersteunt en bewaakt een goed verloop van veranderingen.

Focusvelden:
1. Initiëren van veranderingen 

De directeur herkent en erkent situaties waarin een verandering wenselijk of noodzakelijk is. 
De directeur draagt zorg voor een systematische aanpak tot verandering. 
De directeur creëert een draagvlak voor verandering.

2. Begeleiden van een veranderingsproces 
De directeur draagt zorg voor een optimale participatie van de betrokkenen. 
De directeur zorgt voor een planmatige aanpak en bewaakt de fasering en voortgang van het

proces. 
De directeur coördineert en delegeert het veranderingsproces. 
De directeur heeft oog voor het ontstaan van weerstanden. Hij houdt hiermee rekening en

onderneemt actie om de weerstanden om te buigen.

Competentie 1.3 Vergroten van het leervermogen van teamleden
De directeur maakt professioneel gedrag bespreekbaar, reflecteert samen op het professionele handelen
en biedt ondersteuning om het leervermogen van de teamleden te vergroten.

Focusvelden:
1. Ontwikkelen van een professionaliseringsbeleid 

De directeur formuleert een professionaliseringsplan en zorgt voor een breed draagvlak binnen
de school. 

De directeur bespreekt de acties en realisaties en formuleert bijsturingen waar nodig.
2. Onderkennen van leerbehoeften 

De directeur vormt zich een beeld over het functioneren en de motivatie van het teamlid. 
De directeur geeft het teamlid feedback over zijn functioneren als lid van het team en als

individu.

DKO – Profiel van de directeur

De directeur stimuleert en ondersteunt het teamlid om zicht te krijgen op het eigen
functioneren. 

De directeur creëert ondersteunende netwerken en volgt deze op.
3. Optimaliseren van het functioneren 

De directeur ondersteunt het teamlid bij het plannen en realiseren van persoonsgebonden
prioriteiten. 

De directeur stimuleert het leren van en met collega’s.



Competentiedomein 2 Leidinggeven aan een schoolorganisatie

Competentie 2.1 Beleidsontwikkeling en beleidsuitvoering
De directeur formuleert vanuit een analyse een coherent beleid, waardoor de organisatie in staat is om
haar artistiek pedagogisch project, visie en doelen in samenhang te kunnen realiseren.

Focusvelden:
1. Beleidsontwikkeling 

De directeur maakt een beleidsplan dat consistent en coherent is met het artistiek pedagogisch
project, de visie en de doelstellingen van de school. 

De directeur zorgt voor referentiekaders waarbinnen de hoofddoelen van het beleid door de
teamleden uitgewerkt kunnen worden. 

De directeur zorgt voor een geïntegreerde aanpak van de verschillende deelaspecten. 
De directeur bewaakt een systematische en regelmatige evaluatie en bijsturing van het beleid.

2. Uitvoering en implementatie van beleid 
De directeur stimuleert teamleden om vanuit het referentiekader plannen en activiteiten te

ontwikkelen. 
De directeur maakt afspraken met teamleden over de doelen, acties, werkwijzen en resultaten. 
De directeur bewaakt de realisatie van de doelen en wijzigt zo nodig plannen of activiteiten

indien de omstandigheden dit vereisen.

Competentie 2.2 Resultaatgericht leidinggeven
De directeur bewaakt processen met het oog op het bereiken van de gewenste resultaten.

Focusvelden:
1. Bewaken van processen 

De directeur bewaakt de voortgang. 
De directeur laat zich informeren over al dan niet bereikte doelstellingen en resultaten.

Oorzaken hiervan worden gezamenlijk geanalyseerd. 
De directeur draagt zorg voor het realiseren van een kwaliteitsvolle aanpak: bedenken,

uitvoeren, evalueren en bijsturen van beleid.
2. Vastleggen van te bereiken resultaten 

De directeur legt samen met de betrokken teamleden vast wat de te bereiken resultaten zijn
binnen een domein. 

De directeur wijzigt met betrokken teamleden planning en afspraken, indien de omstandigheden
dit vereisen.



Competentiedomein 3 Leiderschapscompetenties

Competentie 3.1 Stimuleren van de professionaliteit
De directeur stimuleert teamleden om hun professionaliteit af te stemmen op de doelstellingen van de
school.

Focusvelden:
1. Bevorderen van een positieve houding 

De directeur hanteert verschillende gespreksvormen om de gewenste houding van teamleden
te stimuleren.

DKO – Profiel van de directeur

Het professionele handelen van de directeur wordt bepaald door en draagt bij tot de realisatie
van het artistiek pedagogisch project. 

Vanuit het artistiek pedagogisch project expliciteert de directeur de waarden en normen bij
beslissingen of bij het bepalen van standpunten.

2. Reageren op negatieve signalen 
Vanuit observeerbaar gedrag bespreekt de directeur verbale en non-verbale signalen met

teamleden. 
De directeur confronteert teamleden met gedrag dat niet overeenkomt met de beroepsethiek. 
De directeur betrekt teamleden bij het zoeken naar een oplossing.


Competentie 3.2 Motiveren en stimuleren
De directeur bevordert teamleden om hun competenties maximaal in te zetten voor het
realiseren van de doelstellingen.

Focusvelden
1. Bevorderen van de bereidheid om competenties in te zetten 

De directeur ondersteunt het teamlid om zijn persoonlijke ambitie te verbinden met het artistiek
pedagogisch project en de doelstellingen van de school. 

De directeur bevordert een participatief klimaat. 
De directeur bevordert het leren van en met elkaar.

2. Bestrijden van factoren die de motivatie belemmeren 
De directeur detecteert signalen die wijzen op demotivatie en neemt maatregelen om dit te

voorkomen en te verhelpen. 
De directeur bespreekt persoonlijke ambities die niet overeenstemmen met de visie en doelen

van de school, en onderneemt actie.

Competentie 3.3 Omgaan met belangen
De directeur onderkent belangen en maakt ze bespreekbaar.

Focusvelden:
1. Onderkennen van verschillende belangen 

De directeur maakt binnen de school de verschillende rollen en de daarbij horende belangen
zichtbaar en bespreekbaar voor teamleden. 

De directeur analyseert de verschillende belangen die in het geding zijn.
2. Hanteren van belangentegenstellingen 

De directeur maakt belangentegenstellingen zichtbaar en bespreekbaar. 
De directeur weegt belangen af wanneer ze tegenstrijdig zijn. 
Bij beslissingen waarbij er sprake is van belangentegenstellingen, zal de directeur deze

beslissingen prioritair in het belang van het kind nemen. 
De directeur communiceert op welke gronden beslissingen genomen zijn.



Competentiedomein 4 Omgangscompetenties

Competentie 4.1 Effectieve gespreksvoering
De directeur onderkent de sociaal-communicatieve context en past hiervoor de geëigende
gesprekstechnieken toe.

Focusvelden:
1. Beheersen van communicatieve vaardigheden 

De directeur beheerst de communicatieve basisvaardigheden. 
De directeur reflecteert zelf en samen met gesprekspartners op gesprekken.

2. Kiezen van de passende vaardigheid 
De directeur past zijn gespreksvaardigheden aan de situatie aan. 
De directeur maakt conflictueuze situaties bespreekbaar.


Competentie 4.2 Waarnemen en beïnvloeden van groepsprocessen

DKO – Profiel van de directeur

De directeur optimaliseert het functioneren van het team.

Focusvelden:
1. Bevorderen van een goede teamgeest 

De directeur stimuleert samenwerking door zelf het goede voorbeeld te geven. 
De directeur heeft oog voor de verschillende kwaliteiten en competenties van teamleden en

bevordert de werkbare verscheidenheid. 
De directeur stimuleert teamleden om problemen binnen de schoolcontext bespreekbaar te

maken. 
De directeur uit zijn waardering voor teamleden.

2. Oplossen van problemen in het team 
De directeur signaleert ineffectieve samenwerking in het team. 
De directeur maakt problemen bespreekbaar . 
De directeur zoekt samen met het team naar een oplossing. 
De directeur neemt zijn verantwoordelijkheid als er geen gezamenlijke oplossing te vinden is.



Kennisverwerving


Pedagogisch-didactisch
De directeur bezit de nodige pedagogische en didactische kennis, inzichten en vaardigheden.

Focusvelden: 

De directeur beschikt over de nodige kennis en inzichten in onderwijsopvattingen en
onderwijsstructuren. 

De directeur is op de hoogte van het onderwijsaanbod. 
De directeur kent de leerplannen van OVSG (GABK)/Kunstig Competent (GAMW) waarin de

ontwikkelingsdoelen en de eindtermen vervat zijn. 
De directeur is op de hoogte van actuele onderwijstendensen. 
De directeur werkt vernieuwingsgericht om nieuwe werkvormen en didactische materialen te

helpen ontwikkelen en deze op een doelmatige wijze aan te wenden of te integreren in de
school. 

De directeur maakt werk van schoolwerkplanontwikkeling. 
De directeur heeft inzicht in de basisaspecten van de ontwikkelingspsychologie van het jonge

kind. 
De directeur bekwaamt zich in pedagogische, didactische en methodologische

aangelegenheden.

Administratief – financieel beheer
De directeur past de actuele regelgeving toe en beheert de werkingsmiddelen.

Focusvelden:
1. Administratief beheer 

De directeur ziet toe op een correcte verwerking van de personeelsadministratie. 
De directeur ziet toe op een correcte verwerking van de leerlingenadministratie. 
De directeur vervult alle wettelijke en administratieve verplichtingen in verband met het

algemene schoolfunctioneren. 
De directeur zorgt voor een correcte informatiedoorstroming naar alle interne en externe

participanten.
2. Financieel beheer 

De directeur kan in overleg met het schoolbestuur een begroting opstellen en die na
goedkeuring uitvoeren. 

De directeur bewaakt de behoeften i.v.m. aankoop of onderhoud van materiële zaken. 
De directeur kent in overleg met de teamleden middelen toe bestemd voor het didactisch

materiaal en de inrichting van de lokalen.

Juridisch beheer

DKO – Profiel van de directeur

De directeur kent en hanteert de belangrijkste bronnen van de onderwijswetgeving en van andere
reglementeringen.

Focusvelden: 

De directeur blijft op de hoogte van de actuele regelgeving betreffende het kunstonderwijs. 
De directeur kan rechtsbronnen betreffende het kunstonderwijs raadplegen. 
De directeur is op de hoogte van de regelgeving inzake participatie op school en de regelingen

van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel. 
De directeur kent de regelgeving met betrekking tot de begeleiding, de inspectie en de centra

voor leerlingbegeleiding. 
De directeur is op de hoogte van de regelgeving inzake o.a. openbaarheid en privacy , milieu,

auteursrechten en naburige rechten, aansprakelijkheid en verzekeringen, veiligheid,
gezondheid en welzijn, ...

DKO – Profiel van de directeur


Functiebeschrijving voor het ambt van directeur

Onderwijsinstelling

Instellingsnummer

Schoolbestuur Gemeentebestuur Mol

(Eerste) evaluator Directie/Departementshoofd Mens en Leven (naam toevoegen) (+

schrappen wat niet past)

(Tweede evaluator) Departementshoofd Mens en Leven (naam toevoegen)

A. Taken eigen aan de functie

A.1 Beleid

  • De directeur voert een gedragen, geïntegreerd en samenhangend onderwijskundig beleid
vertrekkend vanuit het (artistiek) pedagogisch project.
  • De directeur voert een systematische, cyclische en betrouwbare evaluatie van de werking

van de onderwijsinstelling uit om de onderwijskwaliteit te bewaken en te verbeteren.

  • De directeur voert een beleid op het vlak van fysieke en mentale veiligheid van de leef-,
leer- en werkomgeving
  • De directeur staat in voor het voorbereiden, opmaken en coördineren van beleidsadviezen
en beleidsvoorstellen aan het schoolbestuur op vraag van het schoolbestuur of op eigen

initiatief

  • De directeur installeert een cultuur van leren en vernieuwen in de onderwijsinstelling.
- De directeur introduceert onderwijsonderzoeken in de onderwijsinstellings- en klaspraktijk.

A.2 Planning en organisatie van de onderwijsinstelling

  • De directeur voert een motiverend personeelsbeleid met aandacht voor samenwerking,
resultaten en effecten en professionalisering.
  • De directeur wendt de toegekende omkadering aan op basis van duidelijke en
onderhandelde criteria.
  • De directeur past adequaat en correct de regelgeving inzake personeel, leerlingen en

organisatie toe.

  • De directeur waakt over een passende begeleiding voor elke leerling met het oog op
optimale ontwikkel- en leerkansen.
  • De directeur bepaalt participatief de professionaliseringsinitiatieven rekening houdend met
de gestelde prioriteiten in het onderhandelde professionaliseringsplan

A.3 Leiding geven

  • De directeur ondersteunt de teamleden om de visie van de onderwijsinstelling vorm te
geven.
  • De directeur ondersteunt de teamleden in het implementeren van het referentiekader

onderwijskwaliteit en andere.

  • De directeur is verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding in de onderwijsinstelling.
  • De directeur begeleidt en coacht de teamleden in hun dagelijks functioneren.

A.4 Financieel en administratief beheer

  • De directeur is verantwoordelijk voor de verwerking van personeelsadministratie en de
leerlingenadministratie.
  • De directeur voert, in samenspraak met het schoolbestuur, een gezond en evenwichtig

financieel beleid.

A.5 Communicatie en vertegenwoordiging

  • De directeur communiceert helder en gericht naar internen en externen over het gevoerde
beleid.
  • De directeur neemt deel aan bovenschoolse/intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.

GR 21 februari 2022

  • De directeur is zowel intern als extern het aanspreekpunt van de onderwijsinstelling.

B. De professionalisering

- De directeur staat zelf model voor leer- en veranderingsbereidheid door te reflecteren en

zich systematisch te professionaliseren

C. Het overleg en de samenwerking met het personeel, gemeentelijk

beleidsverantwoordelijken, gemeentelijke diensten, leerlingen, ouders, CLB (enkel
in leerplichtonderwijs) en eventuele externe actoren.

  • De directeur zet samenwerkingsverbanden uit die voor elke leerling het leren, de optimale
ontwikkelkansen, het psycho-motorisch en sociaal functioneren ten goede komen.
  • De directeur communiceert transparant over de werking met alle betrokkenen en zorgt voor

een optimale informatiedoorstroming.

D. Functiedifferentiatie




ONDERTEKENING

De directeur werkt conform deze functiebeschrijving, het arbeidsreglement en het artistiek-

pedagogisch project van de academie.

Handtekening personeelslid Handtekening (eerste) evaluator
Voor kennisneming



Naam: ……………………………… Naam: …………………………………..

Stamboeknummer: ……………………………... Datum: …………………………………..

Datum: ……………………………...

GR 21 februari 2022

$ads={2}


 

.

Post a Comment

Previous Post Next Post

Sponsored Ads

نموذج الاتصال